لامپ هالوژن یکتا افروز پرفروش ترین لامپ سال شد

یک لامپ با گرم کردن یک رشته یا رشته در یک لامپ شیشه ای کم اکسیژن تا دمای بسیار بالا توسط جریان الکتریکی، نور را از الکتریسیته تولید می کند لامپ هالوژن یکتا افروز بازده پایینی دارد، زیرا بیشتر انرژی مصرف شده را به گرما تبدیل می کند نه به نور، این نیز دلیل اصلی لغو آن بود.

به محض اینکه لامپ هالوژن یکتا افروز به یک منبع ولتاژ مناسب وصل می شود، جریانی از فیلامنت عبور می کند و آن را چنان گرم می کند که شروع به انتشار نور می کند این رشته از فلز واسطه تنگستن تشکیل شده است که دمای ذوب بسیار بالایی دارد.
اصل کار یک لامپ هالوژن یکتا افروز تقریباً به طور کامل با یک لامپ رشته ای کلاسیک یکسان است لامپ هالوژن یک لامپ رشته ای است که در آن لامپ با یک گاز بی اثر تحت فشار بالا پر می شود مقدار کمی برم یا ید هالوژن به این گاز اضافه می شود که نام لامپ از آن گرفته شده است.

لامپ

یک لامپ هالوژن نسبت به یک لامپ رشته ای معمولی بازدهی بالاتر بازده نور به ازای هر مقدار انرژی عرضه شده و طول عمر بیشتری دارد. عمر لامپ هالوژن معمولاً بین 1000 تا 5000 ساعت است.

با این حال، عمر لامپ محدودیتی را برای دما تعیین می کند فلز رشته با گذشت زمان تبخیر می شود علاوه بر این، ذرات فلزی فیلامنت تبخیر شده روی شیشه لامپ رسوب می کنند در نتیجه تیره تر می شود که باعث کاهش نور خروجی می شود.

لامپ های هالوژن دارای رندر رنگی بالایی هستند و می توان آنها را بدون مشکل کم نور کرد همچنین به لطف کاربرد کپسولی می توان از آنها در اندازه های کوچکتر استفاده کرد با این حال، مانند لامپ های رشته ای، راندمان نسبتا پایینی نیز دارند، حتی اگر بازده لامپ هالوژن بالاتر از لامپ های رشته ای باشد و عمر نسبتاً کوتاهی دارند.