ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آویشن

آویشن سرشار از مواد مغذی گیاهی، مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که برای سلامتی حیاتی هستند. این مواد مغذی به دلیل خواص پیشگیری کننده از بیماری و بهبود سلامتی شناخته شده اند و به فواید این گیاه کمک می کنند

سبزی خشک کوکویی به ویژه غنی از ویتامین A و ویتامین C است. ویتامین A یک آنتی اکسیدان است که برای حفظ سلامت غشاهای مخاطی و پوست و همچنین بینایی خوب شناخته شده است. ویتامین C برای مقاومت در برابر بیماری های عفونی ضروری است و از رادیکال های آزاد مضر پیش التهابی محافظت می کند.

سبزی خشک خانگی همچنین حاوی ویتامین‌های B کمپلکس، عمدتاً ویتامین B6 (پیریدوکسین) است که به حفظ سطح اسید γ-آمینو بوتیریک (GABA) در مغز کمک می‌کند و به عنوان یک تسکین دهنده استرس عمل می‌کند.

ویتامین K، ویتامین E و اسید فولیک نیز در آویشن وجود دارد. بر اساس پایگاه داده ملی مواد مغذی وزارت کشاورزی ایالات متحده، مقدار ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن (ORAC) آویشن 27426 میکرومول ترلوکس معادل در هر 100 گرم (molTE/100 گرم) است. این مقدار نشان دهنده قدرت و توانایی یک محصول آنتی اکسیدانی در خنثی کردن رادیکال های آزاد است.

آویشن و سبزی خشک معطر برای کتلت همچنین سرشار از مواد معدنی است که برای سلامتی ضروری هستند. برگ های آن منبع عالی پتاسیم، کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم و سلنیوم است. پتاسیم جزء مهم سلول ها و مایعات بدن است و ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کند. آهن در تشکیل گلبول های قرمز بسیار مهم است و منگنز یک عامل کمکی برای آنزیم آنتی اکسیدانی سوپراکسید دیسموتاز است.

آویشن و سبزی خشک معطر شمالی دارای ترکیبات متعددی به ویژه فنل های مونوترپنوئیدی کارواکرول و تیمول است که به دلیل خواص دارویی خود پتانسیل زیادی برای استفاده در مداخلات درمانی و مدیریتی علیه سرطان دارند.

کارواکرول و تیمول اثرات ضد سرطانی در انواع مختلف رده های سلولی مشابه سرطان های انسانی داشتند و پتانسیل خود را به عنوان عوامل شیمیایی پیشگیری کننده یا ضد سرطان در انواع مختلف سرطان نشان دادند.

مکانیسم‌های اصلی اثرات ضد سرطانی آن‌ها عبارتند از القای آپوپتوز، مهار رشد سلولی (اثر ضد تکثیری)، افزایش تولید ROS، دپلاریزاسیون غشای میتوکندری، فعال‌سازی پروتئین‌های میتوکندری پروآپوپتوز Bax، مهار آنژیوژنز، برهم‌کنش با پلی مراز-ADP یا کاسپاز. و کاهش تومورزایی با تعدیل فعالیت آنزیم های متابولیزه کننده سرطان زا

فعالیت ضد قارچی آویشن عمدتاً به ترکیبات فنلی، تیمول و کارواکرول کمک می‌کند، جایی که این دومی بیش از دو دهه پیش گزارش شده بود که در هنگام آزمایش بر روی میوه‌ها برای مهار رشد قارچ‌ها، فعالیت قارچ‌زایی قوی دارد.

با توجه به ظرفیت ضد قارچی، یافته‌های مطالعات مختلف همیشه قابل مقایسه نیستند، به دلیل تفاوت در کیفیت گیاه، تغییرات کمی و کیفی در ترکیبات اسانس، تفاوت بین سویه‌های قارچی مورد بررسی و تفاوت‌های روش شناخت می باشد.

  • منابع:
    1. A Focused Insight into Thyme: Biological, Chemical, and Therapeutic Properties of an Indigenous Mediterranean Herb
  • تبلیغات: 
    1. پولدار ترین افراد ایران که از راه غیرقانونی کسب درآمد می کنند را بشناسید
    2. فروش محصولات عجیب در بازار های جهانی
    3. به قتل رسیدن یک پلیس با خوردن از فلفل!
    4. با نشستن بر روی فرش به خواب عمیق فرو می روید